سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شما نظر دادید؛ تصویب قانونی حداقل سن ازدواج، راهکار معضل کودک همسری


 

  • شما نظر دادید؛ تصویب قانونی حداقل سن ازدواج، راهکار معضل کودک همسری

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این فیلم درحالی در این روزها خبرساز شده که بعضی نمایندگان مجلس مدت‌ها است که طرحی با نام کودک همسری را در دستور کار دارند. این طرح مدتی است برای بررسی بیشتر در کمیسیون قضایی مجلس است و موافقان و مخالفان زیادی هم دارد. در این طرح ازدواج کودکان زیر 13 سال منع شده و ازدواج 14 تا 16 ساله ها را منوط به اجازه پدر و دادگاه صالحه کرده است.

    در همین رابطه خبرآنلاین از مخاطبان خود پرسید مهم‌ترین راهکار برای رفع معضل کودک همسری چیست؟

    عده زیادی از کاربران راهکار را تصویب قانونی افزایش سن ازدواج دانسته بودند. آنها نوشتند: «ارتقاء و افزایش فرهنگ وصلت و ازدواج در سن مناسب به نحوی که علاوه بر بلوغ جنسی و جسمی ، عقل و شعور نیز در مرحله رشد و تکامل قرار گرفته باشد . مثلاً حداقل سن 15 سال برای وقوع عقد برای دختران و سن 18 سال برای زایمان اولین فرزند و حداقل سن 18 سال برای پسران برای وقوع عقد ازدواج . آموزش والدین و نوجوانان و جوانان از طریق رسانه های گروهی جمعی و اعزام مشاوران خانواده و روانشناسی به نقاط عشایری و قبیله ای و همچنین وضع قوانین بازدارنده با استجازه از اکثریت مراجع عظام تقلید و رفع مشکل شرعی آن می تواند به جلوگیری از پیامدهای ناگوار ناشی از کودک همسری مؤثر واقع شود .»، « انشاا...تصویب قانون ممنوعیت کودک همسری و شرط حداقل سن 14سال برا عروس و 20سال برا داماد.»، « تصویب قانون منع کودک همسری و تعیین حداقل سن قانونی 18 سال برای ازدواج دختران وپسران.دوم تغییر خرده فرهنگهای بومی که دختر رو نان خور اضافی میدونن و مجبورن دخترشون رو در سن کم مجبور به ازدواج کنن.و سوم توانمند سازی دختران .یه دختر باید فقط متکی به تواناییهاش باشه نه چشم به راه یه مرد که بیاد خرجشو بده.»

    عده دیگری هم با ازدواج زودهنگام جوانان موافق بودند و تصویب لایحه کودک همسری را مخالفت با سنت پیامبر دانستند. این کاربران نوشتند: «از نظر اسلام دختر 9 ساله بالغ است و تکالیف دینی بر او واجب است قدیم دخترها بعد از 9 سال و قبل از 15 سال ازدواج میکردند، با وجود اینکه دختران قدیم جسته و اندام درشتی داشتند ولی اکنون ریز اندامند در نظر داشته باشید که دختران روستایی بخاطر تغذیه سالم و کارکردن در کنار پدر و مادر از کودکی از شرایط اندامی درشت تری نسبت به همنوعانش در شهر و هم از لحاظ بلوغ زودتر به سنشان میر رسند، لذا دختران روستایی از آمادگی بیشتری برای ازدواج برخوردار هستند و این هیاهوها کمی رنگ و بوی سیاسی دارد والا زیاد عجیب نیست، این تبلیغات دشمن برای پایین نگه داشتن جمعیت مسلمانان بالاخص ایران است مادر بنده 9 ساله با پدرم که 20 سال داشته و کارگر پدربزرگم بوده ازدواج کرده است، و الحمدلله بعد از گذشت 60 سال از زندگی مشترکشان عاشق همدیگرند.»، «لطفا با آیه های قرآن که کلام خداست. مخالفت و جنگ نکنید.»، « متاسفانه ما شریعت را کاملا معرفی نمی کنیم. وگرنه مطرح شدن آنچه خدای متعال برای آن حدودی تعیین کرده به عنوان معضل اجتماعی چه معنا دارد؟ در حالی که پیامبر و معصومین علیهم‌السلام حد سن مرد و زن جهت ازدواج را تبیین کرده اند.»

    گروه دیگری هم فقر مادی و فرهنگی را دلیل این امر و راهکار را مقابله فقر و فرهنگسازی دانستند. این کاربران نوشتند: « همانطور که نوشته اید ،طبق آمارهای موجود، این ازدواج‌ها بیشتر در شهرهای کوچک و محروم و به دلیل برخی رسوم عشیره‌ای و قبیله‌ای انجام می شود، خب راهکارش معلومه محرومیت زدایی کنید و زمینه آورزش و تحصیل مناسب را مهیا کنید رسوم غلط هم به مرور زمان محو میشه.»، « مهمترین راه حل رفع تفکرات قومی و قبیله ای و اصلاح دیدگاه‌های سنتی بجای مانده از قدیم در برخی اقوام است که به اسم پای بندی به تعلقات طایفه ای زندگی افراد را تباه می کنند پس با اصلاح نگرش و اموزش زندگی امروزی و حقوق انسانی موضوع درست می شود.»، «وضع قوانین بازدارنده، مداخله روحانیون و مراجع تقلید علیه کودک همسری خاصه در کلاسهای درس و منابر، آموزش خانواده ها از طریق رسانه های جمعی، توزیع بروشورها و نوشته جات آموزشی در منازل، اعزام کارشناسان و مشاوران خانواده و آموزش والدین در محیط‌هایی مثل فرهنگسراها مدارس، کلینیک‌ها، ساخت تیزرهای آگاهی دهنده، استفاده از ظرفیت فضای مجازی.»

    235232