سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سواحل گیلان در محاصره خطرناک‌ترین گونه‌ گیاهان مهاجم آبزی/ عکس


 

  • سواحل گیلان در محاصره خطرناک‌ترین گونه‌ گیاهان مهاجم آبزی/ عکس

    حضور مهمانی ناخوانده به نام «سنبل آبی» که یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهان آبزی جهان است این روزها ساحل رودسر گیلان را تهدید می‌کند.

    سنبل آبی (water Hyacinth) یا ارکیده آبی با نام علمی (Eichhornia Crassipes) گیاهی آبزی شناور چند ساله از خانواده غلافیان بومی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری آمریکای جنوبی به ویژه حوضه آمازون است که در آب‌های شیرین زندگی کرده و در خارج از زیستگاه خود به‌عنوان گیاهی مهاجم شناخته می‌شود.

    گیاه مهاجم ‏سنبل آبی به‌دلیل رشد سریع در محیط‌های آبی (رشد دو برابری در عرض دو هفته) و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های گیاهان آبزی است که در جهان شناخته شده و در مدت کوتاهی قادر است تا اکوسیستم منطقه را نابود کند.

    این گیاه با برگ‌های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل 10 تا 20 سانتی‌متری که به اندازه یک متر در ارتفاع بالاتر از سطح آب رشد می‌کند، دارای ریشه‌های ارغوانی سیاه آزاد و ساقه راست است که 8 تا 15 گل جذاب و زیبا بر روی خود دارد.

    سنبل آبی نه تنها در آب‌های شور؛ می‌تواند در تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها، مصب رودخانه‌ها، استخرها از جمله استخرهای پرورش ماهی، مانداب‌های جنگلی، باتلاق‌ها و زیستگاه‌های آبی کم‌عمق، رودخانه‌های دارای جریان کند و هر مکان آبی غنی از عناصر غذایی رشد و گسترش یابد.

    ضروری است برای مقابله با این گونه خطرناک قوانینی مشابه قوانین موجود در رابطه با مواد مخدر و کشت خشخاش وضع شود، زیرا با یک تهدید ملی روبه‌رو هستیم.

    بذر سنبل آبی 15 تا 30 سال داخل خاک زنده می‌ماند و خاصیت باروری دارد.

    47212