سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پنج چشم دسترسی به داده‌های کدگذاری‌شده را خواستار شد


 

  • پنج چشم دسترسی به داده‌های کدگذاری‌شده را خواستار شد

    پس از برگزاری یک نشست دو روزه در لندن، وزرای ارشد این گروه که متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است، اظهار کردند که رمزگذاری نباید به بهای به خطر افتادن امنیت مردم انجام شود.

    به گزارش ایسنا، این گروه در بیانیه‌ای که در پایان این نشست صادر شد، اظهار کردند: این‌که شرکت‌هایی سیستم‌های خود را به طور عمدی به گونه‌ای طراحی می‌کنند که مانع هرگونه دسترسی به محتوا حتی درخصوص جرایم بسیار جدی می‌شود، ما را نگران می‌کند.

    به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: شرکت‌های تکنولوژی باید مکانیزمی را در طراحی محصولات و سرویس‌های رمزگذاری شده خود در نظر بگیرند که دولت‌ها که با اختیار قانونی فعالیت می‌کنند، بتوانند در چارچوبی خوانا و قابل استفاده به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

    پنج کشور عضو این اتحاد اطلاعاتی که همه انگلیسی‌زبان هستند توافقی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و تکنیک‌هایی برای جمع‌آوری آن دارند. روند تشکیل این گروه از اتحادی سری در دوران جنگ جهانی دوم میان تیم‌های کدگشایی انگلیس و آمریکا آغاز شد.

    داده‌های کدگذاری شده کار جاسوسان را دشوارتر می‌کند. دولت‌های غربی اظهار کرده‌اند که این کدگذاری‌ها می‌توانند روند تحقیقات و پیگرد قانونی افرادی را که در سوءاستفاده جنسی از کودکان و تروریسم دست دارند، پیچیده کنند.

    با این حال شرکت‌های تکنولوژی هشدار داده‌اند که ایجاد یک "در پشتی" برای دسترسی به سیستم‌هایشان از سوی مسئولان، امنیت را تضعیف و آن‌ها را نسبت به حملات مجرمان و کشورهای خارجی آسیب‌پذیر می‌کند.

    پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس اظهار کرد: اتحاد پنج چشم اتفاق نظر دارند که شرکت‌های تکنولوژی نباید سیستم‌ها و سرویس‌های خود را به گونه‌ای توسعه دهند که شامل رمزگذاری سرتاسر (تنها افراد دو طرف ارتباط، قادر به خواندن پیام‌ها باشند) شود؛ به طوری که مجرمان را توانمندتر کند یا افراد آسیب‌پذیر را در خطر قرار دهد.

    ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نیز پس از این نشست اظهار کرد: رمزگذاری چالش خاصی را به وجود می‌آورد. باید مطمئن شویم هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی که فضایی را ایجاد می‌کند که فجیع‌ترین فعالیت‌های مجرمانه می‌توانند شناسایی نشوند و بدون مجازات پیش بروند، بیکار ننشسته‌ایم.

    وزارت کشور انگلیس اظهار کرد، صنعت تکنولوژی برای همکاری با اتحاد "پنج چشم" در زمینه اصولی داوطلبانه که تا پایان ماه سپتامبر تنظیم خواهند شد و هدف آن اقدام علیه سوء استفاده جنسی از کودکان است، موافقت کرده‌اند.